3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός “Διαστημικές εικόνες και Καλλιτεχνική έκφραση” 2021-2022

Το σχολείο μας συμμετείχε στον “3ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ Διαστημικές Εικόνες και Καλλιτεχνική Έκφραση 2021-2022” της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, ο οποίος διεξήχθη εξ αποστάσεως το Σάββατο 12.02.2022 μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας.

Για την περίοδο 2021 – 2022 το θέμα του Διαγωνισμού – Φεστιβάλ που επιλέχτηκε είναι το έργο του διάσημου δημιουργού Βαγγέλη Παπαθανασίου με τίτλο ΜΥΘΩΔΙΑ.

Μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Σπαθή Κατερίνας και Παπαζεύκου Ουρανίας διακρίθηκαν με ειδικούς επαίνους για τα παρακάτω έργα τους:

– 2ο Γυμνάσιο Τρικάλων για το έργο «Το Μάτι» – Ζωγραφική

– 2ο Γυμνάσιο Τρικάλων για το έργο «Το Διάστημα» – Μακέτα

– 2ο Γυμνάσιο Τρικάλων για το έργο «Το σύμπαν μέσα από τα μάτια των παιδιών» – Ζωγραφική.

Τα έργα των μαθητών και μαθητριών μας με τη σειρά που παρουσιάστηκαν στο διαγωνισμό είναι τα ακόλουθα:

ΤΙΤΛΟΣ: ΓΗ ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ, ΠΑΣΧΑΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ (ΣΙΛΙΑ), Α4

“Για το διαγωνισμό αποφάσισα να παρουσιάσω μια ζωγραφιά σχετικά με το πόσο σημαντική είναι η Γη. Θα παρουσιάζει έναν άνθρωπο που κρέμεται με ένα λεπτό σκοινί από τη Γη με φόντο μια ξεχωριστή ανάμιξη χρωμάτων που θα προσδιορίζει το διάστημα. Θα δημιουργήσω αυτή τη ζωγραφιά διότι θέλω να περάσω το μήνυμα πως η Γη είναι πηγή ζωής των ανθρώπων και αυτοί πρέπει να μάθουν να τη σέβονται και να την προστατεύουν. “

ΤΙΤΛΟΣ: ΕΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΣΥΜΠΑΝ, Πίσσα Φρειδερίκη, Α4

“Για τον διαγωνισμό σκέφτομαι να δημιουργήσω μια κατασκευή η οποία θα παριστάνει ένα δέντρο, από το οποίο θα κρέμονται οι πλανήτες όπως από το χριστουγεννιάτικο δέντρο τα στολίδια. Οι πλανήτες μπορεί να είναι φανταστικοί ή και αληθινοί. Σκοπός μου μέσα από αυτή τη κατασκευή είναι να δείξω στους συμμαθητές μου μεγαλύτερης αλλά κυρίως μικρότερης ηλικίας πως όλοι μπορούν να δημιουργούν κατασκευές και ζωγραφιές χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους καταφέρνοντας  ένα θαυμάσιο αποτέλεσμα.”

ΤΙΤΛΟΣ: Ανοιχτό παράθυρο στο διάστημα, Παπαγιαννούλη Μαρία, Τμήμα Α4

“Η ιδέα μου είναι να ζωγραφίσω ένα ανοιχτό παράθυρο και μέσα από αυτό να φαίνεται μία εικόνα του σύμπαντος. Είχα αυτή την ιδέα γιατί πάντα ήθελα να ανοίγω το παράθυρο μου και να βλέπω τον γαλαξία με τους πλανήτες και τα αστέρια.”

ΤΙΤΛΟΣ: Το σύμπαν μέσα από τα μάτια των παιδιών. Παπαγιαννούλη Κωνσταντίνα. Τμήμα Γ3 – ΕΙΔΙΚΟΣ ΕΠΑΙΝΟΣ

“Είχα αυτήν την ιδέα για να εκφράσω και να αποτυπώσω πώς τα παιδιά βλέπουν τον γαλαξία. Επίσης μέσα από την ιδέα μου, φανερώνεται ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά ονειρεύονται τον κόσμο μας.”

ΤΙΤΛΟΣ:  Αλληλεγγύη και Συνεργασία στη Γη και στο Σύμπαν, Παλούσι Μερίσα Α4

“Θα φτιάξω ένα κορίτσι αστροναύτη η οποία θα έχει πέσει από το διαστημόπλοιό της και στο οποίο στη συνέχεια εκρήγνυται. Το διαστημόπλοιο θα βρίσκεται λίγο μακριά της και θα είναι αρκετά διαλυμένο. Επίσης θα βρίσκεται η Γη από πίσω της, για να φανεί πόσο μεγάλη είναι. Το φεγγάρι θα είναι από πίσω αλλά θα είναι αρκετά μικρό. Σκοπός μου είναι να κάνω τον άνθρωπο να συνειδητοποιήσει πως κάποιες φορές δεν μπορεί να κάνει τα πάντα μόνος του και πως χρειάζεται συνεργασία. Γι’ αυτό λοιπόν φτιάχνω την αστροναύτη να πέφτει και στη συνέχεια να συνειδητοποιεί η ίδια πως χρειαζόταν συνεργάτη, για οτιδήποτε και αν είχε συμβεί.”

ΤΙΤΛΟΣ: το ΔΙΑΣΤΗΜΑ(οuter space), Πουλιανίτης Δημήτρης, Πουλιανίτης Μιχάλης και Ντάνας Παναγιώτης, Β4 – ΕΙΔΙΚΟΣ ΕΠΑΙΝΟΣ

“Στο μήνυμα αναφερόμαστε στο έργο με το οποίο θα συμμετέχουμε στον διαγωνισμό ζωγραφικής. Το θέμα μας είναι ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ με τους πλανήτες και τα ουράνια σώματα, και ο τρόπος με τον οποίο ο ανθρώπινος νους τα φαντάζετε, τα επεξεργάζεται και τα αποτυπώνει. Το έργο τέχνης μας θα είναι σε μορφή 3D και τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι πυλός, σύρμα και χρώματα. Με τον όρο διάστημα (space) ή πιο επιστημονικά εξώτερο διάστημα (οuter space), περιγράφεται ο αχανής χώρος όπου κινούνται όλα τα ουράνια σώματα και, ακριβέστερα, οι σχετικά κενές περιοχές μεταξύ των ουρανίων σωμάτων, πέρα από αυτά και τις ατμόσφαιρές τους. Σε αντίθεση με τη συνήθη αντίληψη, το διάστημα δεν είναι εντελώς άδειο, δηλαδή ένα τέλειο κενό, αλλά εμφανίζει περιεκτικότητα (πολύ μικρής πυκνότητας) σε σωματίδια, κυρίως πλάσματος υδρογόνου, ενώ περιέχει ακόμα ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία (φωτόνια), καθώς και τα πολύ μικρής μάζας νετρόνια. Μακροσκοπικά, σε αυτό περιέχονται επίσης γαλαξίες και νεφελώματα. Σύμφωνα με νεότερες θεωρίες, οι γαλαξίες και τα νεφελώματα αποτελούν μόλις το 5% της πραγματικής μάζας του σύμπαντος· το υπόλοιπο 95% αποτελείται, σύμφωνα με τις θεωρίες αυτές, από σκοτεινή ύλη και σκοτεινή ενέργεια, οι οποίες ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουν παρατηρηθεί και η ύπαρξή τους δεν έχει επιβεβαιωθεί. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες που σχετίζονται με τη μελέτη των ουράνιων σωμάτων και των ιδιοτήτων του διαστήματος, κυρίως του δικού μας Ηλιακού συστήματος, με την αποστολή επανδρωμένων ή μη επανδρωμένων αποστολών στο διάστημα, περιγράφονται με το γενικό όρο εξερεύνηση του διαστήματος.”

ΤΙΤΛΟΣ: Διάστημα… μία λέξη, πολλά συναισθήματα, εικόνες, απορίες. Σωτήρης Καραΐσκος-Β2, Δωροθέα Παπαδοπούλου

“Διάστημα… μία λέξη, πολλά συναισθήματα, εικόνες, απορίες…Μια απέραντη έκταση που επεκτείνεται δευτερόλεπτο με δευτερόλεπτο…κανείς δεν το έχει εξερευνήσει μέχρι τώρα…και μπορεί να μην γίνει και ποτέ, λόγω της τεράστιας έκτασής του. Τα μυστήρια του διαστήματος είναι πάρα πολλά. Γαλαξίες γνωστοί και μη, μαύρες τρύπες, πολλά ακούγονται κάθε μέρα. Κανείς μας όμως δεν ξέρει τι πραγματικά συμβαίνει στο διάστημα. Τόσα πολλά ερωτήματα, τόσες πολλές απορίες…ένα ερώτημα το οποίο έχει απασχολήσει κατά καιρούς πολλούς επιστήμονες και απλούς ανθρώπους, είναι το αν υπάρχει ζωή στο διάστημα. Υπάρχει άραγε ζωή στο διάστημα; Είναι μία ερώτηση για την οποία έχουμε ή δεν έχουμε απάντηση; Η αλήθεια είναι ότι το αν υπάρχει ζωή στο διάστημα είναι ένα θέμα για του οποίου την απάντηση δεν είναι κανείς μας σίγουρος. Ακόμα και οι πιο λαμπροί επιστήμονες δεν έχουν καταφέρει ακόμα να αποδείξουν το αν υπάρχει ή όχι ζωή σε κάποιον άλλον πλανήτη εκτός από την Γη. Ακούγοντας τον όρο διάστημα, μας έρχονται πολλές εικόνες και σκέψεις στο μυαλό μας. Πολλά ακούγονται, τίποτα από αυτά όμως δεν είναι σίγουρο. Το ποσοστό του διαστήματος που έχουμε εξερευνήσει είναι πάρα πολύ μικρό για να είμαστε σίγουροι για οποιαδήποτε ερώτημα. Λόγω της προόδου της τεχνολογίας, όμως, τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες να εξιχνιάσουμε έστω και κάποια από τα πολλαπλά ερωτήματά μας. Υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν πως υπάρχει ζωή στο διάστημα και άλλοι που είναι λίγο διστακτικοί στο συγκεκριμένο θέμα. Ίσως όμως ακούγεται και λίγο εγωιστικό να πιστεύουμε πως δεν υπάρχει ζωή κάπου εκεί έξω, καθώς το σύμπαν είναι τόσο μεγάλο! Εμείς, λοιπόν, αποφασίσαμε να κάνουμε αυτή την ζωγραφιά και να εκφράσουμε με τον δικό μας τρόπο την γνώμη μας στο ερώτημα του αν υπάρχει ζωή στο διάστημα. Η γνώμη μας είναι πως σίγουρα, κάπου εκεί έξω υπάρχει ζωή. Μπορεί οι εξωγήινοι να μην είναι όπως τους φανταζόμαστε ή όπως τους βλέπουμε στις ταινίες, μπορεί να μην μοιάζουν με εμάς τους ανθρώπους αλλά πιστεύουμε πως το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν είμαστε μόνοι μας στο σύμπαν. Ο σκοπός της ζωγραφιάς αυτής είναι να κάνουμε τον κόσμο να δει με άλλο μάτι το ζήτημα των εξωγήινων. Υπάρχουν πάρα πολλά ερωτήματα, για τα οποία μπορεί να μην βρούμε και ποτέ απάντηση. Σαφώς υπάρχουν πάρα πολλά ακόμα να μάθουμε για το διάστημα και να ανακαλύψουμε. Θέλουμε να πιστεύουμε πως με την πάροδο τον χρόνων, η τεχνολογία θα φτάσει σε ένα επίπεδο το οποίο θα μας επιτρέψει να μπορέσουμε να λύσουμε έστω κάποιες από τις απορίες μας. Όπως κοιτάμε τα αστέρια, έτσι ας κοιτάξουμε και την ζωή. Με ελπίδα και αισιοδοξία. Ας αφήσουμε το σύμπαν να διαλέξει για εμάς. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να πιστέψουμε. Και ποιος ξέρει…μπορεί τελικά να μην είμαστε τόσο μόνοι όσο νομίζουμε…”

ΤΙΤΛΟΣ: ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΟΠΛΟΙΟ, ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΑΝΤΙΓΟΝΗ, Α4

Η συγκεκριμένη επιλογή έγινε με σκοπό να αναδειχθεί η αξία του σύμπαντος και της τεχνολογίας αφού κατάφερε να δημιουργήσει επιτεύγματα όπως το διαστημόπλοιο που σκοπό είχε να ερευνήσει όχι μόνο τον πλανήτη Γη αλλά και άλλους πλανήτες που θα αποβούν χρήσιμοι και αξιοποιήσιμοι.

ΤΙΤΛΟΣ: ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ, Χριστίνα Λαμάι, Αντωνιάδη Μάγδα, Α1

Η αγάπη μας για το πλέξιμο και η διαστημική επιστήμη που σταδιακά εξελίσσεται, μας ενέπνευσαν να κάνουμε κάτι πολύ ξεχωριστό!!! Το πλέξιμο είναι μια οικογενειακή παράδοση που πολύ θα θέλαμε να την συνεχίσουμε. Σε συνδυασμό λοιπόν με την παράδοση και την επιστήμη, θα πλέξουμε έναν δίσκο με εξωγήινους να μαγνητίζει μια αγελάδα από την Γη.” 

ΤΙΤΛΟΣ: ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, Α4

Και ποιος είπε ότι στο διάστημα δεν γιορτάζουν τα Χριστούγεννα!! Καθώς, τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και είναι μία παγκόσμια και χαρούμενη γιορτή, ο αγαπημένος Άγιος των παιδιών φέτος μαζί με δώρα θα μοιράσει και εμβόλια για να προστατευτεί ο πλανήτης μας από τον επικίνδυνο ιό της εποχής μας.

ΤΙΤΛΟΣ: ΤΟ ΜΑΤΙ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΙΑΣΙΟΥ-ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ,  Γ4ΕΙΔΙΚΟΣ ΕΠΑΙΝΟΣ

 “Ένιωθα σαν να ήμουν σε όνειρο… Ανακαλύπτοντας τον  TOI 700d κατάλαβα πως δεν υπήρχε ζωή και ελπίδα μόνο στην γη αλλά και κάπου απομακρυσμένα και πρωτόγνωρα. Το διαστημικό τηλεσκόπιο Tess στάθηκε ο ιδανικότερος συνεργός μου σε αυτήν την ανακάλυψη. Τα είχαμε καταφέρει! Είχαμε αφαιρέσει το προσωπείο μιας καινούργιας οντότητας που τώρα έκανε την εμφάνισή της σε αυτόν τον γαλαξία. Ο πλανήτης αυτός είναι ένας από τους λίγους γήινους και δυνητικά κατοικήσιμους πλανήτες. Αυτές υποθέτω ήταν οι σκέψεις ενός εργαζόμενου της NASA που συνέβαλε σε αυτήν την ανακάλυψη. Όσο αναφορά στο έργο, είναι η προσωπική μου οπτική γωνία για το πως θα μπορούσε να φαντάζει ο πλανήτης αυτός. Μέρος εξωτικό και φωτεινό. Τα αλλόκοτα είδη χλωρίδας στον χώρο μοιάζουν λίγο με φυτά του βυθού. Το έδαφος είναι ανάγλυφο και έχει το χρώμα της άμμου μιας πανέμορφης παραλίας. Μουσικές αναδύονται μέσα από τα φυτά τα οποία πάλλονται. Στην εικόνα κυριαρχεί το τηλεσκόπιο που είναι μέσο αυτής της εύρεσης. Έπειτα, πάνω αριστερά απεικονίζεται η γη ως ένα πλέον μακρινό μέρος, η δόξα και ο θαυμασμός της οποίας έχει αποδοθεί στον νέο πλανήτη. Τέλος, ο ουρανός έχει στολιστεί με γαληνευτικές αποχρώσεις του μπλε καθώς επίσης και τις μικρές λεπτομέρειες του φεγγαριού.

Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στον Διαγωνισμό!