Tην Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025 ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης Φιλολόγων Τρικάλων και Σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου μας, Δρ Αγαθοκλής Αζέλης, με την ιδιότητα του Ιστορικού, επισκέφτηκε το Σχολείο μας μετά από πρόσκληση της γράφουσας Αλεξάνδρας Δάντσικα, και για ένα δίωρο συζήτησε με τους μαθητές του τμήματος Β3 για τους λόγους που μας αφορά η Ιστορία αλλά και για την Ιστορία ευρύτερα.
Κατάφερε από τα πρώτα δέκα (10) λεπτά αυτής της συνάντησης να κερδίσει την εμπιστοσύνη και το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών, όχι μόνο με την προσήνειά του αλλά και με τον «παράδοξο» τρόπο που τους προσέγγισε. Συγκεκριμένα ρώτησε τα ονόματά τους, τόσο για να τους γνωρίσει όσο και για να τα χρησιμοποιήσει ως γέφυρα με το παρελθόν, οικογενειακό και ιστορικό. Έτσι, ο Φίλιππος της τάξης μάς ταξίδεψε στο αρχαίο Βασίλειο της Μακεδονίας, η Ελένη στον Τρωικό πόλεμο, ο Κωνσταντίνος στην Πόλη των πόλεων (Κωνσταντινούπολη) και η Θεοδώρα στη Στάση του Νίκα και στον Ιουστινιανό. Ο αρχικός δισταγμός τους διασκεδάστηκε, δημιουργήθηκε κλίμα ομάδας, άρχισαν οι ερωτήσεις.
Ειδικότερα, ρώτησαν τον κ. Αζέλη τι τον ώθησε να σπουδάσει Ιστορία, ποια είναι η πιο ενδιαφέρουσα, κατά την άποψή του, ιστορική περίοδος, ποια περίοδος της Ιστορίας παρουσιάζει ομοιότητες με την σύγχρονη πραγματικότητα, και όσο περνούσε η ώρα οι ερωτήσεις γίνονταν πιο ουσιαστικές και ενδιαφέρουσες.
Ο κ. Αζέλης με λόγο άμεσο, αυθεντικό και κατανοητό απάντησε σε όλα τα ερωτήματα που έθεσαν οι μαθητές. Προσπάθησε να καταδείξει μια αλήθεια που οι μαθητές/τριές μας δεν διακρίνουν στο συγκεκριμένο μάθημα, γιατί εγκλωβίζονται στην αποστήθισή του. Η αλήθεια αυτή είναι ότι η ιστορία και η ιστορική γνώση μπορούν να μας βοηθήσουν όχι για να γίνουμε απλώς ευφυέστεροι, αλλά για να γίνουμε σοφοί για πάντα, καθώς μαθαίνουμε από το παρελθόν τρόπους επιβίωσης άλλοτε επιτυχείς κι άλλοτε όχι. Η ιστορία είναι μάθημα, αλλά μάθημα ζωής.
Στην διάρκεια της δεύτερης διδακτικής ώρας, με αφετηρία ένα παράθεμα του βιβλίου της Ιστορίας Β ́ Γυμνασίου παρουσίασε μεθοδολογία επεξεργασίας μιας ιστορικής πηγής. Η εμπειρία του αποδείχθηκε πολύτιμη, καθώς με τρόπο απλό καθοδήγησε την τάξη και έγινε κατανοητή η σημασία της χρήσης πηγών στην ιστορική έρευνα.
Θέλω να πιστεύω ότι οι μαθητές και μαθήτριές μου, μετά από αυτή την συνάντηση, θα πάψουν να αντιμετωπίζουν την Ιστορία ως ένα βαρετό μάθημα και θα δικαιώσουν την άποψη του κ. Αζέλη ότι «Ο άνθρωπος είναι υποκείμενο και συνάμα ενεργούμενο της Ιστορίας, μυλωνάς και άλεσμα μαζί».
Τον ευχαριστούμε θερμά γι’ αυτή τη συνάντηση!
Δάντσικα Αλεξάνδρα
ΠΕ02 (Φιλόλογος)
